“I don’t want to say I’m broke”:
Student experiences of food insecurity at Queen’s University in Kingston, Ontario, Canada
DOI :
https://doi.org/10.15353/cfs-rcea.v8i1.423Mots-clés :
food insecurity; university students; health; poverty; inequities; CanadaRésumé
Food insecurity, the inadequate or insecure access to food because of financial constraints, is an important public health concern, associated with poor physical and mental health. Recent research among post-secondary students shows that it also has consequences for academic performance; food insecure students are more likely to have lower grades and to drop out. This qualitative study aimed to describe the experiences of Queen’s University students who didn’t have enough money for food or who worried about having enough money for food. We conducted semi-structured interviews with 12 undergraduate, 10 graduate and 5 professional students. Participants included 14 students of colour and 2 Indigenous students. All described chronic food insecurity during their time at Queen’s, including 9 who experienced severe food insecurity, skipping meals and going hungry. Most participants cycled between different levels of food insecurity (severe, moderate, and marginal) depending on the availability of resources, though a few were severely or moderately food insecure on an ongoing basis. None escaped worry and anxiety about being able to properly feed themselves. Our sampling strategy netted a more diverse set of students than previously described in the literature on post-secondary student food insecurity, including first-generation Canadians, international students, Indigenous students, law students and undergraduate students transitioning to independent living. Our results demonstrate the human costs of market approaches to post-secondary education and lend support to the growing campaign in Canada for a basic income that includes young people.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Elaine Power, Julie Dietrich, Zoe Walter, Susan Belyea 2021
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Les auteurs qui publient avec cette revue acceptent les conditions suivantes: Les auteurs conservent les droits d'auteur et accordent à la revue le droit de première publication avec l'œuvre sous licence simultanée Creative Commons qui permet à d'autres de partager l'œuvre avec une reconnaissance de la paternité de l'œuvre et de la publication initiale dans cette revue. Les œuvres publiées dans RCÉA/CFS avant et incluant le vol. 8, n° 3 (2021) sont sous licence Creative Commons CC BY. Les œuvres publiées dans le vol. 8, n ° 4 (2021) et après est sous licence Creative Commons CC BY-SA. Les auteurs peuvent conclure des accords contractuels supplémentaires séparés pour la distribution non-exclusive de la version publiée de l'ouvrage par la revue (par exemple, l'ajouter à un dépôt institutionnel ou le publier dans un livre), avec une reconnaissance de sa publication initiale dans ce journal. Les auteurs sont autorisés et encouragés à publier leurs travaux en ligne (par exemple, dans des dépôts institutionnels ou sur leur site Web) avant et pendant le processus de soumission, car cela peut conduire à des échanges productifs, ainsi qu'à une citation plus précoce et plus importante des travaux publiés. (En savoir plus sur le libre accès.)